Bedrijven zijn al een tijd bezig met de digitale transformatie, waarbij ze nieuwe technologieën gebruiken om competitief te blijven en groei te bevorderen. Een van de belangrijkste recente technologische ontwikkelingen is kunstmatige intelligentie (AI), die nu wordt toegepast in verschillende aspecten van bedrijfsvoering. Een opvallend AI-hulpmiddel dat als baanbrekend wordt beschouwd, is ChatGPT en andere taalmodellen die de manier waarop bedrijven communiceren en opereren verandert. Generatieve AI (GenAI) kan bedrijven helpen om de efficiëntie te verhogen, innovatie te stimuleren, producten en diensten te personaliseren, en een concurrentievoordeel te behalen. SURF werkt samen met onderzoeksinstellingen en onderwijsinstellingen aan taalmodellen om onderzoek en onderwijs te verbeteren. Zo is de intentie om zelf een taalmodel te ontwikkelen volgens standaarden, architectuur en uitgangspunten, van ChatGPT en andere (bekende) taalmodellen zoals LAMA2. Graag willen wij bedrijven en organisaties toegang geven tot deze kennis via een demonstrator omgeving.
Op deze manier wordt het duidelijk wat de impact kan zijn voor bestaande business processen en welke mogelijkheden deze technologie biedt voor je bedrijf.
De workshops
In een viertal workshops wordt jouw organisatie begeleidt van kennismaking tot start van de AI reis.
In workshop 1 (januari 2024) gaan we in op de meest recente ontwikkelingen omtrent taalmodellen en hoe een taalmodel kan worden ingezet. Daarbij presenteren we een aantal use cases en kan je alvast nadenken wat interessant is voor jouw organisatie.
In workshop 2 (februari 2024) wordt naar verschillende bedrijfsprocessen waarbij een taalmodel kan worden ingezet. Hierbij ook een eerste uitwerking van de use cases zoals besproken in de eerste workshop
In workshop 3 (maart 2024) en in workshop 4 (april 2024) maakt je kennis met een testomgeving (demonstrator) en kijken we naar de mogelijke impact en vervolgstappen. Daarbij proberen we bijvoorbeeld het foundation model verder te verfijnen op basis van een use case, of hoe gebruik van foundation-modellen een aanvulling kunnen bij het opstellen van een digital twins. Ook kijken we of en hoe wij jouw bedrijf met behulp van consultancy verder kunnen helpen c.q. een vervolgtraject kunnen aanbieden.
Wat heeft het bedrijf eraan
- Praktische stappen om zelf met deze modellen aan de slag te gaan
- Inzicht in verschillende taalmodellen
- Inzicht in mogelijke investeringen, testcases en -scenario’s
- Benadering van verschillende taalmodellen (via bijvoorbeeld een API)
- Schaalbaar maken van verschillende modellen gebruikmakend bestaande clouds zoals AWS (Amazon Web Services) en Google
Verder
- Toegang tot consultants en relevante documentatie
- Start van een boeiende AI reis
Voor wie?
Workshop 1 en 2 zijn geschikt voor (IT) managers maar zijn ook geschikt voor andere business personen (marketing, juridisch, onderzoek) om een beter beeld te krijgen van de mogelijkheden en impact voor jouw organisatie
Bij workshop 3 en 4 is wellicht wat meer datascience (statistiek), data engineer achtergrond nodig
Intake
Op basis van een intake gesprek (digitale maturiteit) kunnen we nagaan of en hoe wij jouw organisatie kunnen helpen en of de workshops passen bij uw doelstellingen.
Meld u hier aan voor een intake.