De rol van ethiek en wetgeving
Naast technische en praktische uitdagingen speelt ook wetgeving een steeds grotere rol. “We zijn scherp op wat wel en niet mag,” zegt Jasper. “Met de komst van de AI Act en strengere privacyregels moet je echt weten wat je doet. Zo mag je AI bijvoorbeeld niet gebruiken voor emotionele interpretaties van mensen of om sollicitanten automatisch te beoordelen op geschiktheid. Dat soort grijze gebieden willen we koste wat het kost vermijden.”
Binnen EKB wordt daarom kritisch gekeken naar het gebruik van AI. Waar nodig worden privacywaarschuwingen toegevoegd en blijven gevoelige toepassingen buiten scope. Het doel is AI die ondersteunt, niet overneemt.
Samen sneller leren
EKB blijft nauw betrokken bij het TechValley-netwerk. Jasper: “We werken samen met meerdere bedrijven aan vergelijkbare technieken. Grappig genoeg bleken we met vier bedrijven toevallig precies dezelfde leverancier te hebben gekozen. Dat zegt iets over de richting waarin we samen bewegen.”
Hoewel EKB niet alles kan delen, is kennisdeling binnen het netwerk wél een prioriteit. Jasper: “We vinden het belangrijk om ervaringen uit te wisselen. Niet alles hoeft openbaar, maar je kunt wel veel van elkaar leren.”
Advies aan andere mkb‑bedrijven
De komende tijd werkt EKB verder aan het verstevigen van chat-EKB. Hun advies aan andere mkb-bedrijven is helder: “Laat grote partijen eerst pionieren. Spring niet blind in elke nieuwe technologie. Begin klein, bouw op wat werkt en leer van anderen in je netwerk. AI gaat zo snel, dus blijf realistisch en weet waar je aan begint.”
——————————————
Over het EDIH-programma
Chat-EKB is ontwikkeld binnen de Digital Hub Noordwest als onderdeel van het EDIH-programma. Als dienst binnen het programma werkten zes Noord-Hollandse pilotbedrijven – waaronder EKB – samen met TechValley en het Maintenance Lab van de Hogeschool van Amsterdam. Via co-creatie in multidisciplinaire teams en praktijkvalidatie ontstonden concrete innovaties die nu breder gedeeld worden binnen het TechValley-netwerk.
Lees het originele artikel op de TechValley website samen met nog andere succesverhalen over de virtuele service monteur.