Studenten werken hier aan een nieuw soort oplossing: “Er zijn al wel datakluis-achtige oplossingen voor bedrijfsadviseurs, maar dat soort pakketten richt zich meestal op het boekonderzoek. Dat is maar een stap in het hele proces. Ik miste echt een omgeving, waarin ik documenten tijdens het hele proces kan delen met de mensen die in die fase betrokken zijn”.
Mogelijkheden met AI
Annelies zegt over de AI-component van dit traject: “We hadden en hebben ook voor ogen om AI erin te verwerken. Dat is in deze eerste versie nog niet zo. De studenten wilden documenten checken met AI. Maar daarvoor moest ik bij voorbeeld zo’n 100 geheimhoudingsverklaringen aanleveren en dat kan niet zomaar. We hebben ook over andere AI-componenten gesproken. Je kunt AI bijvoorbeeld inzetten als je kijkt naar potentiële kandidaten die het bedrijf kunnen overnemen. Welke matches zouden er kunnen zijn? Dan laat je het screenen van de potentiële koper ten opzichte van het te verkopen bedrijf door AI voorbereiden. En je kunt AI loslaten op arbeidsovereenkomsten met de vraag: zitten daar verschillen in?” Maud Boeken vult aan: “Nu zijn we op het punt dat alle documenten samenkomen op één plek en zijn we bezig met een due diligence tool. Dus we draaien op de achtergrond een model dat de adviseur helpt met: ‘hé let op, we zien hier iets opvallends in het jaarverslag. Of ‘de boekhouding van vorig jaar is niet compleet”.
Gebruiksvriendelijkheid en veiligheid
“De klant wil zijn bedrijf verkopen en dat is ontzettend intensief en spannend. Dat betekent dat je ook goed op gevoel en emotie moet letten. Zo’n omgeving moet voor de klant ook gebruiksvriendelijk, niet te complex en veilig zijn. Het gaat om gevoelige informatie, dus klanten zijn – terecht – hypersensitief waar hun data gestald worden. En het systeem moet altijd werken en blijven werken, want als we alles erin opnemen kan het niet opeens uit de lucht gaan. Daar is nog wel aandacht nodig in een vervolgtraject. Er zijn bij de HU natuurlijk ook studenten die verstand hebben van design, zodat het pakket gebruikersvriendelijk wordt”.
Doorontwikkeling met een nieuwe groep studenten
“Ik vond het erg leuk om dit proces met studenten te doorlopen. Het was heel mooi om te zien dat er een duidelijke structuur in het team zat. Er was één student in de lead en je zag de interactie tussen de studenten. Ze hebben een goede analyse gemaakt van wat er in vervolgtrajecten nog kan worden verbeterd en toegevoegd. Ik zou graag weer meedoen in een volgende ronde met een nieuwe groep studenten om wat er nu al is verder te ontwikkelen. Het zou mooi zijn om het echt in de dagelijkse praktijk gaan gebruiken!”.
Uitwisseling tussen experts en andere bedrijfsadviseurs
In de learning community wordt naast het ontwikkelen van applicaties veel kennis opgedaan en gedeeld. Ben Koppenens zegt daarover: “Praten met andere adviseurs is, als ze ook concurrent zijn, soms niet zo heel makkelijk. Maar in zo’n setting van een learning community lukt dat dan wel. Er zijn in Nederland 1.500 of 2.000 adviseurs, dus als je met zes of tien bij elkaar zit, dan maak je elkaar als groep sterker. We halen er veel inspiratie en kennis uit”.
Interesse? Geen kennis van AI nodig
Wil je als bedrijfsadviseur aansluiten bij de Learning Community: AI en Bedrijfsovernames van de Digital Hub Noordwest en het lectoraat Financieel Economische Innovatie van de HU? Dat kan. Na de zomervakantie starten weer nieuwe activiteiten. Maud Broeken maakt het laagdrempelig: “Je hoeft als bedrijfsadviseur geen verstand te hebben van AI. Als je nieuwsgierig bent naar wat AI kan betekenen voor bedrijfsovernames, ben je bij deze learning community aan het juiste adres. Een beetje afhankelijk van het project, maar na ongeveer zes maanden kun je een concreet resultaat verwachten”.
Aanmelden
Over de Learning Communities
Hogeschool Utrecht (HU) en de EDIH Digital Hub Noordwest lanceerden in 2024 vijf learning communities om mkb’ers te ondersteunen bij innovatie met Artificial Intelligence (AI). Deze communities bieden ondernemers een collectieve innovatieafdeling waar zij samen met experts, onderzoekers, docenten en mede-mkb’ers kennis opdoen, pilots ontwikkelen en AI direct toepassen in hun bedrijf. Het doel: samen bouwen aan een toekomst vol innovatie en groei.