Onderhoud aan verkeersborden en stoplichten in kaart brengen met AI en fietskoerier – Het verhaal over Velotech.AI

Op het eerste gezicht hebben een fietskoerierservice en het onderhoud van verkeersborden en straatlantaarns niet veel met elkaar te maken. Willem Schellekens zag daarentegen een nieuwe mogelijkheid met behulp van technologische toepassingen zoals kunstmatige intelligentie (AI). In het Smart Bikes project ging Velotech.AI, voormalig onderdeel van Fietskoerier.nl, met ondersteuning van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en SURF aan de slag. Als resultaat hebben ze stappen gezet naar een slimme oplossing voor steden. Willem deelt zijn ervaring over het project als onderdeel van de EDIH Digital Hub Noordwest, het begin van het project, het ontwikkelingsproces en de mogelijkheden die er nu zijn ontstaan.

22 december 2023 5 min.

Van manuele inspectie naar een digitale oplossing op de fiets

Wie ziet er meer van een stad dan de fietskoeriers die door de hele stad fietsen om pakketjes van A naar B te brengen? Met zo’n 3 miljoen verkeersborden in heel Nederland,1 waarvan alleen al in Amsterdam ongeveer 75.000, is het een grote uitdaging voor een gemeente om de conditie van alle verkeersborden in de gaten te houden2. Bewoners van de stad kunnen een melding maken als een verkeersbord scheef staat of slecht zichtbaar is3, maar dit is onvoldoende om de kwaliteit van het onderhoud te garanderen4. Hier zag Willem een mogelijkheid om bij te dragen aan het welzijn en de veiligheid van de inwoners.

Met zijn ervaring bij de Innovation Studio van ING heeft hij eerder samengewerkt met partijen zoals de HvA. “Mijn voornemen is om altijd samen te werken in een keten als je iets nieuws begint. Deze keten kan bestaan uit partijen zoals de gemeente, een aannemer, kennisinstellingen of een ondernemer. Als je één ding leert als startup, dan is het dat je niets alleen kunt doen. Je hebt mensen nodig vanwege tijd, kennis, geld of netwerk, naast het feit dat het heel leuk is. Eerder heb ik al met de HvA samengewerkt voor een proof of concept, prototyping of van infographics tot landing pages. Allemaal zaken waar een bedrijf mogelijk niet aan toekomt, maar super relevant zijn om snel te valideren.”

Deze ervaring nam hij mee toen een interessant idee werd aangeboden. “Het project begon toen we bij Velotech.AI werden gebeld door de gemeente Amsterdam om alle lichtmasten te controleren. Normaal wordt dit gedaan door een manuele inspectie. We wilden het project wel doen, maar niet alleen op de fiets. We wilden het ook ondersteunen met technologie. Bij het verkennen van de vormen van samenwerkingen kwam ik uit bij de EDIH Digital Hub Noordwest en HvA.” Zo werden de eerste stappen gezet om AI te combineren met de fietskoeriers die door de hele stad heen fietsen. In samenwerking met de HvA en SURF werd dit verder uitgebouwd tot een werkend concept.

Overwegingen die komen bij een innovatieve oplossing

Velotech.AI werd door de HvA ondersteund bij de ontwikkeling van een oplossing met camera’s en sensoren die op de fiets gemonteerd kunnen worden. De camera maakt foto’s van de straat, waarna het deep learning-algoritme in een edge-computer unit ter plekke beslist of er een probleem is met de verkeersvoorwerpen in de afbeelding. Hierdoor worden alleen afbeeldingen met waardevolle informatie bewaard. Bovendien verwijdert het algoritme privacygevoelige informatie van de afbeelding voordat ze naar de centrale cloud worden gestuurd via het 4G netwerk. Willem gaf aan: “Het is een hele weg om te bepalen welke camera’s en sensoren gebruikt moeten worden. Hoe de onderdelen met elkaar communiceren is heel erg complex. Daarbij is het fijn dat er partners zijn die willen helpen innoveren.”

Gedurende het innovatie proces moesten verschillende obstakels overwonnen worden. “Naast problemen zoals het waarborgen van privacy zijn er nog vele andere onderdelen die aangepakt moesten worden tijdens het project. De apparatuur moet verbeterd worden, het proces moet inzichtelijk worden, en er moet integratie met de cloud plaatsvinden. Als ondernemer ben je een ’one-man-band’, en daar wil je graag ondersteuning bij.” Zo hield SURF zich bijvoorbeeld bezig met het schaalbaar en gebruiksvriendelijk maken. De handmatige datatransfer werd geautomatiseerd, en de data- analyse werd flexibeler. “Dit gaf ons de mogelijkheid om meer use cases aan te pakken met een breder scala aan machine learning modellen.” zegt David Salek van SURF.

Door de automatisering en de controle op afstand is de technologie niet alleen toepasbaar op straatlantaarns en verkeersborden, maar ook op afval en andere onderhoud in de publieke ruimte. “Voor SURF is dit een mogelijkheid om te innoveren en nieuwe digitale mogelijkheden te verkennen. We dragen bij aan het innovatieve ecosysteem door kennis te delen en te demonstreren hoe je gebruik kan maken van de nieuwste technologische ontwikkelingen in AI, cloud en edge computing.”

Afbeelding: © Velotech AI. Voorbeeld van de oplossing van Velotech.AI

Samenwerkingen die het bijzonder maken

Naast het mooie resultaat voor Velotech.AI, draait het vooral om de mensen waarmee je samenwerkt. “De mogelijkheid voor dit soort subsidies is leuk, maar het gaat voornamelijk om de mensen waarmee je werkt. Je helpt elkaar, als het maar bijdraagt aan een succesvolle innovatie die de wereld beter maakt.”, geeft Willem aan. “Ik heb een paar mensen binnen de HvA waarmee ik heel prettig kan samenwerken. Die kijken altijd naar de balans tussen de waarde voor de opleiding en de waarde voor het bedrijf.”

Die energie kwam van beide kanten tijdens het project. “Willem is heel enthousiast en innovatief, wat een leuke samenwerking vormt. Door een open en vriendelijke samenwerking te hebben waarbij je vertrouwen bouwt, motiveer je elkaar om te innoveren en nieuwe oplossingen te creëren. In deze samenwerking met kennisinstellingen heeft de ondernemer een lager risico om te innoveren, omdat ze zelf minder middelen hoeven te investeren. Het is fijn om deze mogelijkheid te kunnen aanbieden en te zien wat er allemaal mogelijk is” zegt David.

Lokale mogelijkheden voor Velotech.AI en een internationaal vooruit blik

Door het gebruik van deze technologie hebben gemeentes minder onderhoudskosten. Het project is uitgegroeid tot het bedrijf Velotech.AI, dat de inspectie van lichten, wegen en natuur in publieke ruimtes op fiets aanbiedt aan gemeentes internationaal. “Er is interesse getoond in wat we hebben ontwikkeld door steden zoals Hamburg en Straatsburg. Daarnaast heb ik tijdens de missie met de RvO naar de Smart City evenement in Barcelona kunnen valideren dat het probleem dat wij in Nederland hebben, breder wordt ervaren. De volgende stap is om partners te vinden om op deze internationale vraag in te spelen.”

De toekomst vooruitzichten blijven daar niet alleen bij. Velotech.AI heeft een tender gewonnen voor een ethische datawinning project van de gemeente Amsterdam. Dit richt zich op het beschermen van de privacy van inwoners in een openbare ruimte. De ambitie van Willem blijft duidelijk. “Ik wil Europa dataficeren en in kaart brengen wat de best en slechts onderhouden stad is. Op lange termijn is de ambitie om het dataverzamelingsproces te decentraliseren en te benchmarken hoe iets presteert door technologie te gebruiken die je op afstand kunt inzetten en aansturen.”

Terugkijkend op zijn samenwerking met de HvA en SURF heeft Willem het volgende advies voor bedrijven die ook een project beginnen met kennisinstellingen. “Denk goed na wat je wil, wat relevant voor jou is, laat je informeren, brainstorm en neem er de tijd voor. Wacht niet op het eindresultaat en wees betrokken bij het proces om de waarde eruit te halen.”

Meer weten over Velotech.AI of de digitale oplossing?

Houd de website van Velotech.AI en de LinkedIn van Willem in de gaten om de laatste ontwikkelingen te volgen. Of lees dit artikel van SURF als je meer wilt weten over de ontwikkeling van de technologische oplossing binnen dit project.

Verwijzingen:

  1. RTL Nieuws
  2. 1limburg
  3. Gemeente Amsterdam 
  4. Nederlands Dagblad

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief!

Krijg per kwartaal een update over de opkomende workshops, evenementen, het laatste nieuws en nog veel meer.

Aanmelden nieuwsbrief