Ontwerp je datagedreven businessmodel

Benut de data binnen jouw bedrijf en gebruik het om het businessmodel voor een dataproduct of -dienst voor jouw organisatie vormen te geven. Gedurende vier bijeenkomsten duik je in wat datagedreven innoveren inhoud, hoe je die kan ontwikkelen en ontwikkel je je eigen datagedreven businessmodel. Leer en ga aan de slag.

De workshops

Het gebruik van data, analytics en kunstmatige intelligentie bieden als datagedreven innovatie bedrijven de mogelijkheid om hun efficientie te verhogen en de effectiviteit te vergroten. Toch stoeien veel organisaties met het begrijpen wat ze met datagedreven innovaties kunnen, hoe ze het concreet kunnen maken voor hun bedrijf, wat interessante business modellen zijn en waar ze kunnen beginnen. Gedurende vier workshops leert het bedrijf in een interactieve setting over datagedreven innovatie en ontwikkelt een datagedreven businessmodel. Zo behandel je:

  • Het waarom, wat en hoe van datagedreven innovatie.
  • Ontwikkelingen in data, algoritmen, machine learning en AI.
  • Kansen en bedreigingen van deze technologieën.
  • Tools en modellen om direct aan de slag te gaan met jouw datagedreven businessmodel.

Voor wie is deze workshopserie?

De workshops zijn geschikt voor alle mkb-bedrijven. Vanuit het bedrijf kunnen het beste personen die zich binnen de organisatie bezighouden met strategie en/of betrokken zijn bij innovatie en/of business
development. Er is geen voorkennis vereist. Motivatie en affiniteit met digitalisering in het algemeen en datagedreven innovatie in het bijzonder is het belangrijkste.

Wat levert het op?

De deelnemer loopt weg met Een concreet businessmodel voor een datagedreven innovatie (business model canvas) dat, indien gewenst, kan worden gepitcht om begeleiding richting subsidies ter financiering van de innovatie te krijgen. Daarnaast heb je de kennis en kunde om aan de hand van het waarom, wat en hoe van datagedreven businessmodel innovatie zelfstandig nieuwe businessmodellen te ontwikkelen.

Na afloop zijn alle basiselementen en modellen om de opgedane kennis en vaardigheden zelfstandig toe te passen aangereikt. Indien er behoefte is kunnen businessmodellen die in de workshop zijn ontwikkeld worden beoordeeld om verder uitgewerkt te worden in ‘Support to Find Investment’. Daarnaast is doorverwijzing naar gespecialiseerde kennispartners of communities om op detailniveau verder aan de slag te gaan. Denk aan samenwerking met SURF, VU Amsterdam, Centre of Excellence for Data Sharing & Cloud en Data Science Alkmaar.

Kosten en tijd

De workshops worden kosteloos aangeboden als onderdeel van het EDIH Digital Hub Noordwest programma. Het enige wat je hoeft te investeren is je tijd en energie. De deelnemer is aanwezig bij de vier bijeenkomsten die ieder 4 tot 6 uur duren. Om het meeste uit de workshops te halen ben je ook 1 tot 2 uur per bijeenkomst kwijt aan de voorbereiding.

Interesse om deel te nemen?

De workshops starten meestal in het najaar. Indien er genoeg interesse is wordt er gekeken of de workshop vaker kan plaatsvinden. Vul het onderstaande formulier en kom in contact met onze Digital Business Developers. Zij zullen je op de hoogte houden wanneer de volgende workshop plaatsvind en hoe je kan meedoen.

Partners betrokken bij het organiseren

Digital Business Developers bij jou in de buurt

Blijf op de hoogte