Hoe geef ik sturing met dashboardinformatie

Leer om relevante dashboards te bouwen met behulp van je eigen bedrijfsdata. Met de dashboards kan je beter bruikbare sturingsmaatregelen opstellen om de bedrijfsdoelstellingen te realiseren. Gedurende drie maanden leer jij stap voor stap hoe je dashboards moet maken en gebaseerd daarop sturingsmaatregelingen kan opstellen met behulp van de experts van de Hogeschool van Amsterdam.

Het traject

  • Uitgaande van de doelstellingen van het bedrijf worden meetbare prestatie-indicatoren (KPI’s) ontwikkeld met betrekking tot de financiën, bedrijfsprocessen, klanten en markt, personeelsaangelegenheden, duurzaamheid, etc.
  • De KPI’s worden gevisualiseerd met behulp van dashboards. Hiermee is de onderneming in staat om de gerealiseerde prestaties te meten en deze te vergelijken met de vooraf opgestelde normen.
  • De dashboardinformatie wordt ook gebruikt om te komen tot bruikbare sturingsmaatregelen voor de realisatie van de bedrijfsdoelstellingen.
  • De deelnemers wordt aangeleerd hoe ze bovenstaande in de toekomst zelf kunnen realiseren. De ontwikkelde dashboards wordt aangepast aan de bestaande bedrijfsprocessen zodat het aansluit bij de huidige praktijk en er optimaal gebruik van gemaakt kan worden.

Voor wie is dit traject?

De workshops zijn geschikt voor mkb-bedrijven uit iedere sector. Het traject is geschikt voor alle vormen van het verkrijgen en opslaan van administratieve en bedrijfsdata. Vanuit het bedrijf kan het beste degene die betrokken is bij het opstellen en beoordelen van de rapportages over bedrijfsprestaties deelnemen.

Het wordt aangeraden dat  de deelnemer beschikt over Ervaring met het gebruik van een spreadsheetpakket, zoals Excel, en gemotiveerd is om bedrijfsresultaat te verbeteren door inzicht te krijgen in kritische succesfactoren. Deze kritische succesfactoren komen tot uiting in dashboards waarbij er visueel inzicht wordt gegeven in de realisatie van de strategie.

Wat levert het op?

Aan het einde van het traject heb je dashboards met relevante KPI’s. Daarnaast worden werknemers getraind en opgeleid in het onderhouden van deze dashboards en het opstellen van bruikbare sturingsmaatregelen. Deze kennis kan je in de toekomst zelf toepassen bij het maken van andere dashboards.

De experts van de Hogeschool van Amsterdam blijven beschikbaar voor vragen na afloop van de implementatiefase. Daarnaast kan dit traject gecombineerd worden met andere workshops en diensten in je Digital Development Plan.

Kosten en tijd

De workshops worden kosteloos aangeboden als onderdeel van het EDIH Digital Hub Noordwest programma. Het enige wat je hoeft te investeren is je tijd en energie. De deelnemer besteed gemiddeld 40 uur verdeeld over 3 maanden aan het traject. Dit omvat met name de contactbijeenkomsten met de trainers/begeleiders.

Interesse om deel te nemen?

Bedrijven kunnen van start gaan in het traject wanneer er plek is en afhankelijk van de planning van de HvA. Meestal gaan in het voorjaar en najaar weer nieuwe trajecten van start. Vul het onderstaande formulier en kom in contact met onze Digital Business Developers. Zij zullen je doelen met je in kaart brengen en je in contact brengen met de trajectorganisatoren.

Partners betrokken bij het organiseren

Business Developers bij jou in de buurt

Blijf op de hoogte