Het traject
In het project ‘De Virtuele Servicemonteur’ werken de Hogeschool van Amsterdam en TechValley samen aan een techplatform dat real-time sensor data en bedrijfsdata (zoals machinedocumentatie en servicerapporten) kan omzetten in relevante informatie voor operators en servicemonteurs.
In het Maintenance Lab van de Hogeschool van Amsterdam zijn inmiddels werkende proefopstellingen gerealiseerd van TechValley bedrijven Ijskoud/FreezerData, Boon Edam en EKB. In deze opstellingen wordt artificial intelligence (AI) gecombineerd met een interactieve chat-interface op basis van Large Language Models (LLM), zoals ChatGPT. Hiermee kunnen operators, servicemedewerkers en monteurs in ‘gesprek’ gaan met het systeem. Met het doel dat zij op basis van alle beschikbare digitale kennis problemen kunnen diagnosticeren én storingen op afstand -dus wereldwijd- kunnen oplossen.
Om de ontwikkelde proof of concepts verder te valideren en om meer bedrijven in de gelegenheid te stellen om hiermee aan de slag te gaan en voorop te lopen, worden dit jaar meerdere user cases ontwikkeld op dit thema.
Wat ga je doen?
In dit project gaan studenten samen met jouw team aan de slag met de inzet van generatieve AI en large language models (LLM’s), ondersteund door Retrieval
Augmented Generation (RAG). Daarmee ontwikkelen zij een slimme, interactieve oplossing die technici in jouw bedrijf helpt om sneller storingen te analyseren en effectiever onderhoud uit te voeren. Denk aan automatische suggesties op basis van eerdere storingen, handleidingen en SOP’s – direct beschikbaar via een digitale interface.
Dit project biedt jou de kans om in een veilige sandbox-omgeving te testen hoe AI in de praktijk kan bijdragen aan meer efficiëntie, minder downtime en betere ondersteuning van technici. Het resultaat is een werkend prototype, afgestemd op jouw bedrijf en technisch uitdagingen.